De nadelen van brood

Fytinezuur in ons brood

Brood we eten het allemaal, het is makkelijk mee te nemen, het is lekker en volgens de meeste mensen ook gezond. Er is echter wel een probleem met brood. Bakkers wilde vanaf 1970 meer nachtrust, ook wilde ze kleinere hoeveelheden brood maken bestaande uit diverse soorten. Om dit te bereiken moest TNO Wageningen (toen instituut van brood) met een oplossing komen.

Die kwam er, zij zorgde voor een aanpassing in de minimale rijstijd van brood. Helaas heeft dit grote gevolgen, tijdens de rijstijd krijgt het enzym fytase niet de gelegenheid om het fytinezuur af te breken in vrije fosfaten. Daardoor blijft er een groot deel van het fytinezuur in tact. Eenmaal opgenomen in het lichaam bindt het fytinezuur zich met mineralen zoals zink, calcium, koper en magnesium.

Fytinezuur vinden we in granen met name in volkorenbrood. De hoeveelheden hangen af van de bereidingswijze en het graanras. Een steekproef van het tijdschrift Ortho wees uit dat het fytinezuur in een volkorenbrood 28 maal zo hoog kan zijn als de hoeveelheid zink die in een brood verwerkt wordt. De mineralen lijken dan gezond maar er blijft door de verklevende eigenschap van fytinezuur niets over. Het lijkt erop dat fytinezuur met name zink tekorten veroorzaakt bij ouderen en zwangere vrouwen. Mensen met darmklachten krijgen vaak volkorenbrood voorgeschreven maar zien dan hun darmklachten toenemen. Mocht dit bij jou spelen dan is het zeker de moeite waard om minimaal 14 dagen over te stappen op speltbrood.

Mout in brood

Alternatieven zoals tarwekiem-, zuurdesem of speltbrood

Er bestaan verschillende alternatieve broden zoals het zuurdesembrood (in dit brood is 90% van het fytinezuur afgebroken) of het tarwekiembrood. Het speltbrood gemaakt van het oergraan spelt is tevens een erg goed alternatief. De lekkerste spelt recepten vindt u in dit spelt receptenboek.

Spelt bevat meer mineralen en heeft van nature 40% minder fytinezuur, ook is de smaak erg te vergelijken met gewoon brood wat uiteraard een enorme plus oplevert.  Het is dan belangrijk dat er met de bereiding ook speltmeel wordt gebruikt. Spelt is makkelijk te verteren, heeft alle acht aminozuren (essentieel voor de activering van onze hormoonhuishouding) en heeft verschillende hoogwaardige onverzadigde vetzuren. Daarmee zorgt het voor de reiniging van de bloedvaten. Zelf een speltbrood bakken kan met dit recept. Heeft u hier geen tijd voor dan kunt u het maken met deze broodbakmachine. Het bakken van een speltbrood heeft ook het voordeel dat er geen toegevoegde chemicaliën in het brood verwerkt zijn. Mocht u nog meer willen weten dan kunt u hier meer informatie vinden over fytinezuur

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *