Ontbijt als dieet

Het preventiemiddel tegen snacken

Veel mensen slaan hun dagelijkse ontbijt over, jammer want er is geen beter preventiemiddel tegen snacken. Wanneer je gezond ontbijt leg je voor de rest van de dag een goede bodem en zul je minder snel naar iets ongezonds grijpen. Wat vaak veel suikers bevat en daardoor maar voor een korte tijd een vullend gevoel geeft.

Soms ontbijten mensen met een ontbijtkoek of rijstwafel, dit soort producten hebben een hoge glycemische waarde. Ze verhogen de bloedspiegel voor een korte tijd waardoor je al snel weer trek krijgt. Heb je overgewicht ? Vermijdt dan een hoge suikerspiegel door meerdere malen op een dag te eten. Daardoor vermijd je ‘pieken’ in de bloedspiegel waardoor je lichaam vetten (lees je overgewicht) verband. Meerdere maaltijden per dag eten is niet alleen gezond voor mensen met iets meer gewicht, voor iedereen is het gezonder.

Het lowcarb Dukan Dieet

Het lowcarb dieet is een goede start voor mensen met overgewicht. Dit zijn diëten ( zoals het Dukan dieet) met weinig koolhydraten. Om daadwerkelijk op het juiste gewicht te komen is diëten niet de lange termijn oplossing. Het is wel een goed begin om af te vallen. Het is belangrijker om een gezonde voedingsstyle aan te leren, een manier van leven waardoor we op een gezond gewicht blijven.

Een top ontbijt als dieet

Het ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag. Zelf eet ik daarom een top ontbijt waar alle nodige ingrediënten, mineralen, vitaminen en granen in zitten voor de ideale start van de dag.

Wat heeft u nodig voor het ontbijt:

  1. 1/2 kopje gezuiverd brita water
  2. banaan
  3. handje fruit (bijvoorbeeld aardbeien, bessen of bramen)
  4. 5 amandelen ( calcium, magnesium, goede vetten en eiwit)
  5. 1 paranoot (selenium)
  6. 2 walnoten (omega 3 vetten)
  7. 1 el kokosmeel (10 gr aan vezels!)
  8. 1 tl agave siroop
  9. 4 el havermout (cholesterol verlagend)
  10. 1 el lijnzaad
  11. 1-2 gram chlorella ( voor de doorbloeding)
  12. 1-2 gram spirulina ( voor de huid en hormoonspiegel)
  13. 2 wortels
  14. 1/4 komkommer
  15. 1 el pompoenpitten (bevat zink)

Hoe maakt je het ontbijt klaar

1 tot 2 minuten in de bleder en je top ontbijt is klaar. Let op: eet de groenten apart en mix het fruit alleen met de noten. Niet lekker? Mix dan niets in de blender maar meng het fruit, de noten en de kruiden en eet de groenten apart. Nuttig twee glazen water voor het ontbijt. Bent u aan de lijn dan is het verstandig om de noten uit het recept te laten. Het top ontbijt bevat 500 kcal en kost u € 1,70 p.p. (340 kcal zonder de noten) Doordat dit ontbijt veel trage koolhydraten bevat zult u niet snel weer trek krijgen omdat de suikerspiegel redelijk constant blijft. Bent u ziek dan is het niet verstandig om dit ontbijt te nuttigen. Gebruik dan een zuivere bouillon met kuzu.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *